10% minder omzet voor FloraHolland

10% minder omzet voor FloraHolland

In de eerste helft van 2020 bedroeg de omzet op de marktplaats van Royal FloraHolland als gevolg van de coronacrisis 2,3 miljard euro, 10 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2019. De gemiddelde prijs van bloemen was 2,8 procent lager, van kamerplanten 3,6 procent hoger en van tuinplanten 16,8 procent hoger.

Het volume daalde met 11,7 procent. In de laatste weken van het eerste halfjaar was er sprake van een sterk herstel. Hoge prijzen zorgden voor goede omzetten, terwijl er nog wel sprake was van achterblijvende aanvoer.

David van Mechelen, CFO Royal FloraHolland: "Voor de sector is de eerste helft van 2020 zeer zwaar geweest. De verliezen voor kwekers waren soms heel groot. Het Noodfonds Sierteelt bood een vangnet, maar heel veel kwekers hebben een omzetverlies tot 30 procent voor eigen rekening moeten nemen. Doordat er veel minder aanvoer was en door de verschuiving van klok naar direct, is het aantal karren met bloemen en planten veel minder dan vorig jaar. Die verschuiving werd mede veroorzaakt door een andere samenstelling van de aanvoer die werd en nog steeds wordt verstoord door de coronacrisis. Daardoor zijn de inkomsten uit logistieke dienstverlening voor Royal FloraHolland veel lager en maken we dit jaar fors verlies. Er ligt een stevige financiële uitdaging. Tegelijkertijd laat de crisis zien dat onze strategie de juiste is. De implementatie daarvan zullen we daarom waar mogelijk versnellen en we hebben er alle vertrouwen in dat dit ons gaat lukken".

Snijbloemen
De omzet van snijbloemen daalde gedurende het eerste half jaar met 14 procent. Het aantal stelen daalde met 12 procent en de prijs met 4 procent. Dit is gedreven door de top van de coronacrisis. In de periode van week 12-25 daalde de omzet van snijbloemen met 24 procent, waarvan 20 procent in aantal stelen en 5 procent lagere prijs.
De aanvoer van snijbloemen daalde met 12 procent. Redenen voor deze daling zijn beperkte aanvoer uit Kenia en Israël en de aanvoerregulering in de eerste weken van de coronacrisis. Ook hebben kwekers de teelt soms opgeschort. Het wegvallen van de aanvoer uit Kenia en Israël had impact op het klokaandeel in de handel.
De productie uit die landen wordt juist op de klok verkocht.  
De roos blijft koploper als populairste bloem met een omzet van 327 miljoen in de eerste zes maanden. De tulp is een goede tweede met ruim 197 miljoen euro omzet. Het totaal aantal verkochte snijbloemen via Royal FloraHolland bedroeg 5,2 miljard, een daling van 12 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2019.
 
Kamerplanten
Bij de kamerplanten nam de omzet af met 7,1 procent, de prijs compenseerde hierbij de daling van het volume met ruim 10 procent. In de periode week 12 - 25 daalde de omzet met 14 procent, het aantal stuks was 18 procent minder en de prijs lag 5 procent hoger in vergelijking met vorig jaar. Binnen de groep van kamerplanten staat de Phalaenopsis (orchidee) zowel qua omzet als aantal stuks bovenaan. De omzet daalde gedurende het hele eerste half jaar met 10 procent, tijdens de piek van de coronacrisis was de daling zelfs 20 procent. Anthurium valt op in de omzet top 5 met een groei van 1,8 procent, ondanks de coronacrisis. 80 procent van alle kamerplanten wordt via directe transacties verkocht en de overige 20 procent via de klok.
 
Tuinplanten
Het tuinplantenseizoen heeft ondanks corona zeer goed gedraaid. Het eerste half jaar werd afgesloten met een omzetstijging van 8,8 procent. De aanvoer daalde met bijna 7 procent, echter de goede prijsvorming (+16,8 procent) maakte het stuks verlies meer dan goed. In totaal werden er bijna 206 miljoen tuinplanten verkocht. Lavendel voert de omzetranglijst aan met bijna 20 miljoen euro. Dit is ruim 20 procent meer dan vorig jaar.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel