Chrysanten gestegen in populariteit
Geplaatst op 19 januari 2022
Ruim 90% van de snijbloemenkopers is bekend met chrysanten, al weet een groot deel daarvan niet de (juiste) naam te noemen. In Nederland vindt 68% de chrysant een aansprekende bloem. In de andere landen ligt dit boven de 75%. Dit percentage is ten opzichte van 2010 toegenomen.
Hoge aankoopintentie
De overgrote meerderheid is van plan om binnenkort chrysanten te kopen. In het Verenigd Koninkrijk ligt de aankoopintentie het hoogst met 91%. Ook Duitsland en Frankrijk scoren hoog, met respectievelijk 82% en 83%. In Nederland ligt dit percentage op 71%. De meest genoemde reden om geen chrysanten te kopen heeft niets te maken met ontevredenheid. Men varieert gewoon graag met andere bloemen.
Mooie kleuren en vrolijkheid
Spontaan associëren consumenten de chrysant met mooie, verschillende kleuren en vrolijkheid. Verder staan chrysanten bekend om hun lange houdbaarheid en worden de bloemen geassocieerd met blijdschap, vertrouwen, rust, sympathie en geluk. Gemiddeld 84% weet niets negatiefs te noemen over de chrysant. Een klein percentage hekelt het vele blad. In Frankrijk wordt de bloem door een klein deel bovendien met Allerheiligen geassocieerd.
Voor elk seizoen
Chrysanten zijn geschikt voor elk seizoen; met name voor de lente, zomer en herfst. De jongere generaties associëren chrysanten eerder met lente en zomer en de oudere generaties meer met herfst. Chrysanten zijn volgens consumenten het meest geschikt om in boeketten te verwerken of om als losse monobos te kopen. Opvallend is verder dat het gebruik als solo bloem in alle landen sterk is toegenomen ten opzichte van 2010.
Voorkeuren
De voorkeur gaat uit naar chrysanten in felle kleuren, met name paars en rood. Bij de generatie van 18-29 jaar kiest men echter eerder voor pastelkleuren, zoals zalm, wit en crčme. Ongeveer de helft van alle consumenten heeft een voorkeur voor tweekleurige chrysanten. De andere helft verkiest een mono kleur of heeft geen voorkeur. Zowel troschrysant, pluischrysant als santini worden door een grote meerderheid (64-88%) aantrekkelijk gevonden. Ze scoren hoger ten opzichte van 2010, waarbij de hoogste stijging bij de troschrysant ligt.
De resultaten uit het imago-onderzoek onderstrepen dat je met chrysant een bloem in handen hebt waarmee je kunt scoren richting consumenten. Met haar volume, kleur, kracht en veelzijdigheid heb je een winnaar in handen. Met de collectieve promotiecampagne: 'Just Chrysanthemum for the win' draagt Stichting Chryson deze boodschap uit door de hele keten. Zie ook www.justchrys.com of social media (@justchrysanthemum).
Stichting Chryson is het samenwerkingsverband tussen alle Nederlandse chrysantenkwekers en de veredelaars Armada, Dekker Chrysanten, Deliflor Chrysanten, Dümmen Orange, Floritec en Royal van Zanten. Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne 'Just Chrysanthemum'. Of te wel 'Just Chrys'. Het is één van de langstlopende en meest succesvolle productpromoties in de sierteelt.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws