Column: Uitgeleerd
Geplaatst op 08 januari 2021
Wel eens nagedacht over hoe de glastuinbouw er in 2030 uitziet? Ongetwijfeld heeft iedereen beelden van robots die productiekrachten vervangen en big data met 'groene vingers'. Emissieloos telen als standaard en consumentgerichte productie van gewassen in grotere, op afstand bestuurde kassen en verticale farms. En iedereen werkt samen aan de sustainable development goals.
Ik krijg regelmatig de vraag hoe het beroepsonderwijs er dan uitziet en hoe er met deze ontwikkelingen wordt omgegaan. Veel van het leren vindt straks plaats binnen het bedrijf en op allerlei experimenteerplaatsen. World Horti Center, Demokwekerij, Horti Science Park en Tomatoworld zijn mooie voorbeelden van locaties waar bedrijven, studenten en onderwijs samen experimenteren, leren en onderzoeken.
Het ecosysteem is ingericht op samenwerking, niet alleen tussen bedrijven en onderwijs, maar ook tussen bedrijven onderling. Vanzelfsprekend geldt hetzelfde voor opleiders die ontwikkeling faciliteren, in het bedrijf, bij het experimenteren en in de online werk- en leeromgeving. En als er dan nog zoiets als scholen bestaan, dan zijn dat ontmoetingsplekken, waar netwerken van bedrijven, studenten en opleiders bijeenkomen voor de thema's van de toekomst. Daar waar visie wordt vertaald naar wat straks nodig is en geborgd wordt dat de doelen van het ecosysteem gerealiseerd worden. Bij uitstek de plek waar iedereen mag dromen.
Echte vraagstukken van de glastuinbouw, tuinders en de individuele doelen en interesses van medewerkers en studenten geven richting aan leren. Dat geldt voor de inhoud en de aanpak. De nauwe relatie met de echte praktijk, draagt bij aan hoger leerrendement. Vandaag leren is morgen toepassen. De flexibele deeltijdopleiding Tuinbouw & Agribusiness en de Brancheopleiding Glastuinbouw, beiden bedoeld voor werkende professionals, lopen daarin voorop. Leren gebeurt overal en altijd en je bent nooit uitgeleerd.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws