Grünen Tag klaar voor verdere Duitse opmars
Geplaatst op 20 april 2022
De ontwikkeling van het merk Grünen Tag is een initiatief van The Green Brand Factory in samenwerking met service merchandiser J&N Blumen und Pflanzen in Rijnsburg. Jim de Mooij zag kansen om het sierteeltschap in de Duitse retail vergaand te uniformeren. Merkontwikkelaar Menno van Es van The Green Brand Factory introduceerde al eerder sierteeltlijnen onder een merknaam voor het retailkanaal.
Compleet assortiment onder één merk
Het concept voor Grünen Tag gaat echter nog een forse stap verder: onder één merknaam is een assortiment bloemen (zowel boeketten en arrangementen als monobossen), kamer- en tuinplanten in de supermarkten te vinden. Inmiddels zijn ongeveer dertig kwekers als vaste toeleveranciers verbonden aan Grünen Tag. Samen leveren zij zo'n zestig verschillende producten. Afnemers worden al naar gelang de omloopsnelheid van het sierteeltschap een- tot tweemaal per week beleverd vanuit Nederland.
Uniforme uitstraling, vaste prijzen
"De kreet Holländisch Frisch doet het sowieso al goed in Duitsland, maar het is vooral de eenheid in het schap die de omzet verhoogt", zegt Menno van Es. "Alle producten zijn herkenbaar aan de uniforme uitstraling. Ook de prijzen van bloemen en planten zijn het hele jaar door hetzelfde." Het aanbod per winkel kan verschillen. Het is de verantwoordelijke lijnrijder die de uiteindelijke invulling van het schap bepaalt. Nu nog op basis van 'Fingerspitzengefühl', binnenkort gaat het assortiment datagestuurd worden bepaald, aan de hand van de barcodes op de artikelen.
Website voor handel en consument
Met de introductie van een eigen website (grunentag.de) wil het merk extra zichtbaarheid creëren in de Duitse markt. Ook is de site gericht op het aantrekken van extra kwekers. Menno van Es: "Deelnemen aan het concept van Grünen Tag is voor kwekers laagdrempelig. Wij nemen de ontwikkeling van de verpakking voor onze rekening, stemmen alles af met het reclamebureau en de leverancier van de verpakking."
Uitbreiding wordt met name gezocht in de populaire items in het assortiment. Daarnaast wil Grünen Tag ook meer noviteiten onder de paraplu van het merk lanceren. Wel blijft het merk exclusief gedistribueerd worden in het Duitse retailkanaal.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws