Papierloos orderpicken

Papierloos orderpicken

Sinds vorig jaar is dienstverlener en handelsbedrijf Europe Retail Packing (ERP) gestart met het digitaal orderpicken middels de WMS App van GreenCommerce. Dit Warehouse Management System is een uitbreiding op het AGF softwarepakket GreenCommerce waar ERP mee werkt om hun processen te digitaliseren. De WMS App draait op tablets en staat direct in verbinding met het verkoopsysteem op kantoor. Buiten dat het WMS de synergie sterk bevorderd, wordt er ook veel tijd gewonnen. Door de App kunnen medewerkers van ERP papierloos orders picken binnen hun gedeelde loods.

Aan de start van vorige zomer is er een implementatietraject gestart van de aan GreenCommerce gekoppelde WMS App bij ERP in Poeldijk. Zij zijn specialist in verpakken, inkoop, logistieke dienstverlening en concepten. Om ervoor te zorgen dat ERP alle relevante bedrijfsprocessen op kantoor en in de loods efficiënt af kan handelen en volledig inzicht krijgt in commerciële zaken, wordt er gewerkt met GreenCommerce. Hiermee kan er flexibel gewerkt worden vanaf meerdere locaties.

Omdat de AGF dienstverlener een groot aantal pallets verwerkt, zijn zij aan de slag gegaan met scanners in hun warehouse. Deze bluetooth scanners zijn gekoppeld aan een tablet waar de orderpickers hun werkzaamheden in aangeven. Pallets worden regelmatig op een sublocatie gezet, omdat er bijvoorbeeld geen plaats is bij het dock of het gekoelde producten betreft. Door pallets op zulke sublocaties neer te zetten is het voor iedereen duidelijk waar in de loods de pallets zich bevinden; een probleem waar zij vóór de WMS App vaak tegenaan liepen.

Omdat ERP is verdubbeld in het aantal cellen werd het steeds tijds- en arbeidsintensiever om de voorraad kloppend te houden: “Voorheen kwamen de goederen wel binnen in de cel, maar we hadden geen idee waar. Iedere dag waren 2 heftruckchauffeurs bezig met het zoeken van de pallets die kwijt waren geraakt. Dit probeerde we in Excel te registreren maar dat werd niet goed bijgehouden.” aldus Bianca Borghart, Teamleider bij ERP. “Sinds we met de WMS App van start zijn gegaan, kunnen we deze medewerkers inzetten op de juiste plekken waardoor we veel tijd winnen. Ook weten we precies waar elke pallet staat door met sublocaties te werken. Waar we voorheen iedere zaterdag bezig waren met het tellen van de voorraad en het uitzoeken van tekorten, hoeven we nu alleen nog aantallen te controleren. Tot nu toe is het met de WMS App nog geen enkele keer misgegaan.”

Boy Lankers, productiemedewerker bij ERP, gaat verder: “De mensen van jem-id waren geduldig met de uitleg en vragen werden direct beantwoord. Daarbij is de App erg gebruiksvriendelijk waardoor het personeel er snel mee overweg kon. Op de vloer kunnen we niet meer zonder de WMS App." Als direct gevolg van het succes bij locatie Poeldijk, zal locatie Barendrecht binnenkort ook gaan starten met de WMS App.

De GreenCommerce WMS App stelt gebruikers in staat om op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier een aantal van de werkzaamheden in een warehouse te digitaliseren. Zo kunnen bedrijven net als ERP de stap maken naar papierloos werken door het orderpick - en voorraadproces volledig digitaal aan te sturen, maar bijv. ook het proces van goederenontvangst verder te digitaliseren. De real-time informatievoorziening en geïntegreerde push communicatie stelt men in staat om direct actie te ondernemen bij wijzigingen in orders of opdrachten. Iedere actie die door een medewerker wordt uitgevoerd, wordt direct in de systemen vastgelegd. Zo is iedere belanghebbende gebruiker ook in GreenCommerce direct op de hoogte van de voortgang van orders en opdrachten.

Bron:

Deel artikel



Meest gelezen