'Omzet gaat beter, aanvoer blijft achter'
Geplaatst op 25 september 2020
Over de coronacrisis valt een boek te schrijven. Wat is jouw korte samenvatting?
"Als ik terugdenk, zie ik allereerst het trieste beeld van duizenden onverkochte karren. Direct daarna komen de razendsnelle invoering van aanvoerregulering en de effectieve lobby voor het Noodfonds. Dat we onder extreem moeilijke omstandigheden met elkaar de boel draaiende hebben weten te houden, is echt een megaprestatie. Ik heb bewondering voor kwekers en kopers en ben enorm trots op alle collega's. Dat geldt ook voor de Ledenraad, de FPC's en de RvC. Dankzij ieders inzet en de getoonde veerkracht trad het herstel sneller in dan oorspronkelijk voorzien. Door hoge prijzen gaat de omzet vanaf half mei de goede kant op. De aanvoer blijft helaas achter en de klok levert in ten opzichte van direct. Het betekent dat lang niet alle kwekers profiteren en dat Royal FloraHolland zelf nog diep in de rode cijfers zit."
Optimisme
"Toch kijk ik met optimisme naar de toekomst. Dat komt mede door de ervaringen tijdens de crisis. Uitgangspunt van onze strategie is dat we het beste uit de markt halen voor onze leden: optimale prijsvorming tegen minimale kosten. Daarom bouwen we onze marktplaats uit tot hét business-to-business platform voor de wereldwijde sierteeltmarkt, waar kwekers en kopers via de klok én direct digitaal kunnen handelen. Ons digitale platform Floriday biedt straks een compleet en duurzaam aanbod van bestellen, betalen en bezorgen, ook voor de directe stromen. Cruciaal daarbij is schaal. Daarom bouwen we een groot internationaal netwerk met zoveel mogelijk aanbod én vraag. Want door aanbod naar ons toe te halen, trekken we ook vraag aan, en omgekeerd. En dat kan alleen met een zo breed mogelijk assortiment. We hebben daarbij iedereen nodig, ook de kleine kwekers, de niche producten en de kwekers uit Afrika en Israël."
Toekomst in eigen hand
"Met onze strategie spelen we effectief in op de belangrijke trends van het moment. Zo zien we een versnelde toename van nieuwe digitale kanalen en koopmomenten. Ook is er een blijvende verschuiving, en zelfs versnelde verschuiving, van klok naar direct. Het gevolg is dat het aantal karren voor de klok 10% lager is dan vorig jaar terwijl een kar over meer kopers verdeeld wordt. Dit heeft grote impact op het businessmodel van RFH. Prijsdruk vanuit de retail zorgt voor versnelling van de consolidatie in de sector. Kopers worden door overnames steeds groter, door samenwerking groeien kwekerscollectieven. Door de versnelling van genoemde trends, mede als gevolg van de coronacrisis, is een efficiënte en effectief werkende sierteeltketen belangrijker dan ooit. Alleen zo kunnen verliezen worden terugverdiend en houden we onze toekomst in eigen hand."
Veranderagenda
"Binnen het bedrijf wordt keihard gewerkt aan onze veranderagenda. Met 100% Digitaal ondersteunen we alle manieren van zakendoen, zowel via klok als direct, vanuit één systeem. Als tweede zetten we met Landelijk Veilen de eerste echt grote stap in het versterken van de klok. Met op termijn nieuwe mogelijkheden als aftuin-veilen en internationaal veilen. Als derde ontwikkelen we nieuwe mogelijkheden van betalen en kredietfinanciering, nationaal en internationaal. Veel verwacht ik van de nieuwe mogelijkheden van bezorgen op basis van nieuwe logistieke concepten als orderpicking en de regie op vervoer. Dit zal leiden tot een duurzame efficiency van de sierteeltketen als basis voor verdere groei. Nationaal en later ook internationaal. Dat laatste doen we door het ondersteunen en verder ontwikkelen van nieuwe tradelanes. Mijn optimisme is gebaseerd op deze ambitieuze agenda en het vertrouwen dat ik heb in de mensen die er aan werken."
Bron: GROW/Royal FloraHolland
Meer nieuws