'Tijdvakken de toekomst'

'Tijdvakken de toekomst'

In een reeks columns op de website van Royal FloraHolland krijgen directie en managers het woord. In een nieuwe column kijkt Chief Operational Officer Leendert-Jan Plaisier terug op de piekperiode.

De meimaand met de diverse Moederdagen ligt weer achter ons. De dinsdag na Pinksteren, 21 mei, was de drukste dag van dit voorjaar. In totaal zijn er die dag op onze drie hubs 38 miljoen stuks verkocht en bij de handel afgeleverd. Op de klok waren er die dag in totaal een recordaantal van 199.929 transacties. Die drukte hebben we natuurlijk zien aankomen, al hadden we records niet direct verwacht.

Met een vrije maandag en in de aanloop naar de Franse, Poolse en Zweedse Moederdag wisten we dat het alle zeilen bijzetten zou worden. Daarom startten we al om 5 uur met het veilen en de logistieke afleverprocessen. Mede daardoor leverden we de meeste kloktransacties al vóór 14:00 uur af. Met een leveringsbetrouwbaarheid van 99,8% kunnen we logistiek gezien terugkijken op een heel succesvolle dag. Die dag hebben veilingmeesters en onze gehele logistieke operatie een topprestatie geleverd.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Er komt heel veel bij kijken om een dergelijk resultaat met elkaar te realiseren. Net als vorig jaar lag er voor de hele piekperiode een plan klaar, waarbij we al naar gelang de situatie extra maatregelen konden nemen. Een dergelijk plan was nodig vanwege de knelpunten die we in de piek van 2022 hadden ervaren. De topdrukte van de dinsdag na Pinksteren is voor ons een soort van stresstest. Dat we die goed hebben doorstaan, maakt dat ik trots ben op ons team. Maar eigenlijk ben ik nog trotser op het verloop van de hele piekperiode. Met 99,8% was sprake van een heel hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Lees hier verder

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel