'Volop kansen in 2023'

'Volop kansen in 2023'

In een reeks columns op de website van Royal FloraHolland krijgen directie en managers het woord. In de eerste column van 2023 is de beurt aan CEO Steven van Schilfgaarde.

We zitten alweer in de tweede week van januari. De kop is eraf. Ik hoop dat iedereen de periode van Kerst en Oud en Nieuw heeft kunnen gebruiken om vol energie 2023 te beginnen. Vanzelfsprekend wens ik iedereen het beste toe in dit nieuwe jaar. Naast gezondheid en geluk hoop ik dat 2023 in zakelijk opzicht een beter jaar wordt voor de Sierteelt.

2022 was een moeilijk en vooral onvoorspelbaar jaar. Waar december vaak nog een eindsprint in petto had, bleef die dit keer uit. Uiteindelijk is de omzet op onze marktplaats op de valreep toch door de grens van 5 miljard euro gegaan. Dat is pas de tweede keer in de historie, maar het eindresultaat is toch bijna 600 miljoen minder dan in het jaar ervoor. Een groot verschil met andere jaren is dat er geen overall beeld te schetsen valt. Afhankelijk van de teelt en de energiepositie van kwekers is er sprake van heel grote individuele verschillen. Voor iedereen in de sector, en dus zeker ook voor onze kwekers, geldt dat de kostenstijging heel hoog was en is. Was het niet voor energie, dan was het wel voor arbeid, grondstoffen of transport.

We zien helaas dat het prijspunt in de grote retail (lees: supermarkten) niet omhoog gaat. Dat betekent dat de consument voor hetzelfde bedrag minder bloemen per bos krijgt. Ook de kwaliteit van bloemen en planten is in dat kanaal een punt van zorg. Zelf schrok ik van de presentatie van de bloemen die ik deze week aantrof bij de supermarkt waar ik regelmatig kom. Kleine bossen zonder uitstraling. Dat is slecht voor de beeldvorming. Prijsstijgingen zien we wel bij groente en fruit en bijvoorbeeld zuivel. Maar bij bloemen blijft die uit. Het is in het belang van de hele sector dat de reële waarde van bloemen en planten terugkomt in de prijs. Als dat niet gebeurt, is er straks voor kwekers geen droog brood meer te verdienen, met alle gevolgen van dien.

Volop uitdagingen
We staan dit jaar voor meer uitdagingen. Vanuit de Ledenraad wordt vormgegeven aan de coöperatie van de toekomst. Dat moet in het komend half jaar leiden tot nieuwe bindingsvormen in combinatie met nader in te vullen gebruikerspakketten. Ook voor de coöperatie geldt dat one-size-fits-all niet goed meer werkt. Daarnaast willen we toe naar een nieuw ritme voor de sector. Het is niet langer houdbaar om standaard om zes uur te starten met veilen en vervolgens binnen een paar uur de producten bij de klant af te leveren. Nieuwe combinaties van daghandel en vandaag voor morgen zijn noodzakelijk. Het is een complexe puzzel waarbij de stukjes van het nieuwe veilen en nieuwe logistiek naadloos op elkaar moeten passen. Dit moet uiteindelijk zorgen voor een efficiënter geheel dat zorgt voor kostenbesparingen bij alle schakels in de keten. Het heeft dus gevolgen voor iedereen. Het betekent dat ook kwekers en kopers zich zullen moeten aanpassen. De basis zal straks gevormd worden door standaarddienstverlening, met aanvullende (betaalde) dienstverlening en veel meer mogelijkheden voor maatwerk. Alleen dan is het mogelijk om efficiënter te werken en ketenoptimalisatie te realiseren.

Ons digitale platform Floriday vormt de basis voor die ketenoptimalisatie. We zien nu al dat ketenefficiency toeneemt. De API’s zijn beschikbaar en dus kunnen softwareleveranciers hun klanten aansluiten. Veel kwekers en kopers profiteren al van het gemak en andere voordelen die Floriday biedt. Ik verwacht dat we dit jaar een heel grote stap zullen zetten en veel meer gebruikers profijt zullen hebben van Floriday.

Mooie toekomst
Ik zie volop kansen voor iedereen in de sector om in te spelen op de uitdagingen waar we voor staan. Menigeen zal zeggen dat ik er nog een paar belangrijke vergeten ben en de werkelijkheid onvoorspelbaar is. Vergeten ben ik ze zeker niet, maar het voert nu te ver om ze allemaal te benoemen. De onvoorspelbaarheid hebben we zelf niet in de hand. Maar als we er in slagen om als sector samen te werken om de consument te verleiden een meer reële prijs voor bloemen en planten te betalen, de puzzel op te lossen die leidt tot een nieuw ritme in de sector en daarnaast stappen zetten in verdere digitalisering, ben ik ervan overtuigd dat we met elkaar een mooie toekomst tegemoet gaan.

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel