'Optimaliseren logistiek is gezamenlijk belang'
Geplaatst op 03 juni 2022
"Iedereen in Nederland heeft te maken met gebrek aan beschikbaar personeel, ook wij. Dit heeft helaas een groot negatief effect op onze logistieke performance. Op 5 mei schreef ik op deze plaats dat ik verwachtte dat onze logistieke performance elke week iets beter zou gaan worden, vanwege de instroom van nieuw personeel. Dat was immers het grootste knelpunt. Wat ik toen niet heb voorzien was dat het volume voor de klok zo veel hoger zou worden en blijven dan begroot; de afgelopen weken tussen 20 en 25% meer.
We wisten al dat het hogere volume op de klok de laatste weken veroorzaakt wordt door energiebesparende maatregelen van kwekers, door hoge temperaturen in het voorjaar en de vele zonuren. Er speelt echter ook iets anders. Waar we op dit moment mee te maken hebben is een onverwachte verschuiving van directe stromen naar de klok. Die verschuiving is in de andere richting dan de trend van de afgelopen jaren. De klok verloor immers stukje bij beetje terrein. Op dit moment zien we dat het volume op de klok juist groeit. Dat is op zich goed nieuws, want het onderstreept het grote belang van de klok. Het zorgt tegelijk voor veel extra druk op het logistiek proces. Dus ook al groeit het aantal medewerkers door grote wervingsinspanningen, het effect daarvan zet door toename van het werk, nog te weinig zoden aan de dijk.
Ondanks dat we volop vast personeel werven met de campagne 'de leukste ochtendbaan van Nederland', we met bestaande en nieuwe uitzendbureaus zoveel mogelijk uitzendkrachten aantrekken, 'anderstaligen' als Oekraďners inwerken, studentenverenigingen werkacties laten uitvoeren en kantoorpersoneel inzetten als piekhulpen, is het helaas niet realistisch om te denken dat we op korte termijn voldoende personeel kunnen aantrekken om met het toegenomen volume op het gebruikelijke tijdstip gereed te zijn met het afleveren van de bloemen en planten. Daarvoor is de stijging in volume te groot en is de arbeidsmarkt te krap. We zouden daarvoor per dag ongeveer 150 medewerkers meer nodig hebben op de drie locaties samen. We zien andere bedrijven ook hun inspanningen vergroten, zoals Schiphol bij bagageafhandeling en de krantenuitgevers bij het werven van bezorgers. De oplossing zullen we daarom ook moeten zoeken in de spreiding van aflevering. Tegelijk houden we volledig oog op optimale prijsvorming. Daaraan doen we geen concessies.
Nieuwe logistiek vormt basis oplossing
Momenteel zitten we middenin de overstap naar orderpicken op weg naar nieuwe logistiek van tuin tot koper. Daar ligt in onze ogen de oplossing voor optimale dienstverlening naar kwekers en kopers. In Naaldwijk is nu al de helft van de bloemen over op orderpicken. In Rijnsburg is al dertig procent van het totaal aan bloemen en planten overgezet en in Aalsmeer hebben we een begin gemaakt. Als we met orderpicken de beoogde spreiding van afleveren kunnen realiseren, hebben we netto minder mensen nodig. De randprocessen, zoals padbeheer, vervallen immers. We kunnen onze medewerkers dan ook meer uren per dag inzetten.
Goed nieuws is dat 9 juni Naaldwijk overgaat op 100% nieuwe logistiek bloemen in de vorm van orderpicken. Dat is een belangrijke mijlpaal. Dan kunnen we in Naaldwijk Klok Voorverkoop Bloemen vervroegd en daarmee versneld uitleveren en zo een stukje spreiding realiseren. Dat geeft kopers de mogelijkheid om sommige producten eerder afgeleverd te krijgen. Ook gaan we aan de slag om de optie Spoedkoop, die in Rijnsburg al wordt aangeboden, ook in Naaldwijk te introduceren. Dat gaat kopers een extra mogelijkheid bieden om transacties sneller geleverd te krijgen.
Aanpassing minimale koopgrootte
In mijn vorige column schreef ik over de toegenomen fijnmazigheid. De afgelopen jaren zorgde de toegenomen fijnmazigheid voor steeds meer logistieke handelingen, wat extra druk gaf op de logistieke operatie. De afgelopen weken hebben veilingmeesters geholpen om deze trend te keren.
Om de logistiek te ontlasten en producten eerder bij de kopers af te kunnen leveren, hebben we ervoor gekozen om op de klokken in Aalsmeer vanaf 3 juni a.s. de minimale koopgrootte tijdelijk te verhogen van één naar twee fusten. Dat is niet in beton gegoten, want de veilingmeesters kunnen bij niche en/of kleine aantallen afwijken, indien zij dit commercieel wenselijk achten. De effecten op prijsvorming en logistiek, lees aflevertijden, zullen samen met commercie nauwlettend worden gemonitord, dagelijks geëvalueerd en verder geoptimaliseerd. Diverse veilgroepen kennen overigens al een grotere minimale koopgrootte. Of en wanneer we deze maatregel ook invoeren in Naaldwijk besluiten we later aan de hand van de evaluaties in Aalsmeer. In Rijnsburg zullen we de minimale koopgrootte overigens niet aanpassen. De mogelijkheid om klein in te kunnen kopen en webshop-koppelingen te ondersteunen willen we vanzelfsprekend in stand houden. Klokvoorverkoop biedt daarvoor een prima mogelijkheid. Daarom geldt deze maatregel niet voor klokvoorverkoop.
Aanvullende oplossingen
Optimaliseren van de logistiek is niet alleen een zaak van Royal FloraHolland. Het is echt een belang van de hele keten. We zijn in goed overleg met kopers en kwekers. We vragen niet alleen om begrip, maar vooral ook om medewerking. Die is zeker nodig waar het gaat om de beschikbaarheid van logistieke middelen. Kopers en kwekers kunnen ook meedenken en bijdragen door middel van hun wijze van inkoop. Klokvoorverkoop in combinatie met vervroegd uitleveren is daarvan een goed voorbeeld, maar het geldt ook voor de nieuwe dienst Direct Bieden die in Floriday beschikbaar is. In overleg kunnen kopers ook kiezen om producten later op de dag geleverd te krijgen. Dat is een optie die aantrekkelijk wordt bij orderpicken. En wat nu ook al gebeurt op kleine schaal, is dat medewerkers eerst werken bij RFH en daarna bij kopers. Het zijn slechts enkele voorbeelden die bijdragen aan het realiseren van een gezamenlijk doel: optimaliseren van de logistieke keten.
Concreet kunnen we, hoe graag we dat ook zouden aangeven, niet voorspellen wanneer we weer uitkomen op de gebruikelijk aflevertijden. Daartoe zijn de ontwikkeling van het aanbod voor de klok, maar ook de netto instroom van medewerkers en het effect van de minimale koopgrootte bepalend. Maandelijks lukt het om tientallen medewerkers te werven en de stijging van klokkarren lijkt zich afgelopen weken te stabiliseren. U kunt er van op aan dat wij alles op alles zetten om u zo goed mogelijk van dienst te zijn."
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws