'Praten mét elkaar, in plaats van over elkaar'
Geplaatst op 27 juni 2022
''Heerlijk weertje was het laatst, op 16 juni 2022. Rond het middaguur tikten we zéker de 25 graden aan. En ik woon dicht bij de zee. Dus weet je wat ik die dag deed? Juist! Ik pakte de auto de andere kant op. Naar Aalsmeer.
Energie gebruiken voor verandering
Waarom deed ik dat? Ach ja, knikt u nu misschien, de Dag van de Coöperatie! En dat klopt. Ik had op het strand kunnen liggen. Of een reëler scenario: ik had ook op het bedrijf kunnen staan. Want het is deze dagen druk genoeg. Maar dat deed ik niet. Ik reed met liefde en plezier naar Aalsmeer.
Maar waarom dan? Om dat goed uit te leggen moet u weten waarom ik lid werd van de Ledenraad, zo'n anderhalf jaar geleden. Mijn beeld van de veiling was: die doen niets, het is een suffe club, wat moet ik ermee? Toen zag ik een oproep voor nieuwe Ledenraadsleden. Ik heb lang gedacht: het zal mijn tijd wel duren. Maar ineens wist ik: ik meld me aan. Want ik kan wel lekker thuis ontevreden gaan zitten zijn, maar daar schiet ik niets mee op. De energie die me dat kost kan ik beter inzetten om iets te veranderen. Dan hebben meer mensen er iets aan.
Elkaar beter leren verstaan
Wat leverde me dat op? In de afgelopen twee jaar als Ledenraadslid kreeg ik meer begrip voor de coöperatie. Voorheen dacht ik: kan dat allemaal niet sneller? Ik was natuurlijk de dynamiek van mijn eigen bedrijf gewend. Alleen: de coöperatie is mijn bedrijf, maar dan keer duizend. Niet zo gek dus, dat het allemaal wat langer duurt.
Wel zag ik dat de communicatie beter kan. Het lijkt soms wel of de coöperatie Chinees praat, en de leden plat Italiaans. Dan is het heel lastig om elkaar te begrijpen. Doe even normaal, dacht ik dan. Wij zijn de coöperatie, dus we moeten wel begrijpen wat daar gebeurt. Communiceer dan ook op een manier die voor iedereen duidelijk is. En andersom geldt dat ook voor leden. Laat je stem horen. En dan niet alleen via Facebook of een petitie, maar door mee te doen.
Praat mee, doe mee
Omdat ik daar werk van wil maken, heb ik me aangesloten bij de commissie Ledenbinding. Zodat er sprake is van goede communicatie over en weer. Zodat we elkaar vinden én begrijpen. De signaalmeter is daar een goed voorbeeld van. Ook de nieuwe Ledenkrant helpt hierbij en vergeet de Ledensessies niet. En op dit moment spelen we met het plan om een WhatsAppnummer in te richten vanuit de Ledenraad. Zo ontvang je regelmatig een update. En via dat nummer deel je ook makkelijker je vragen en/of je zorgen.
De signaalmeter, de Ledenkrant, ledensessies, een WhatsAppnummer: het zijn allemaal middelen om het contact makkelijker te maken. Zo laten we nog beter zien: leden zijn met elkaar in gesprek en hebben wel degelijk invloed op de koers van onze coöperatie. Via ons - de Ledenraad - via de FPC's, maar ook zeker door hun stem te laten hoor via de klantenservice of tijdens bijeenkomsten als Ledensessies of de Dag van de Coöperatie. Want dat is het hč: zo lang je je ongenoegen alleen binnen de schuurdeuren houdt, verandert er niets. Laat je stem horen, praat mee, doe mee. Praat met elkaar, in plaats van over elkaar. Zo bepalen we samen de koers!''
Bron: Royal FloraHolland
Meer nieuws